De bruidsjurk
Voor een bevriende ontwerpster heb ik haar eigen ontworpen bruidsjurk gemaakt. De jurk bestaat uit een slanke kanten jurk met daaroverheen een tule overrok voor wat meer drama en volume voor het officiële gedeelte. Om het geheel af te maken een lange sluier die volledig over de sleep van de jurk valt.
De jurk zelf is gemaakt van een katoenen kant met een groot motief. De voering is een zijde satijn. Uiteindelijk gekozen om de matte kant als goede kant te gebruiken, de glanskant haalde het motief van het kant naar beneden.
De jurk heeft verder een vlakverdeling wat typerend is voor het werk van de ontwerpster.
De jurk is volledig afgewerkt met Engelse naden en biezen.
Het dichte gedeelte van de jurk heeft een diep decolleté waar het hooggesloten kantgedeelte overheen valt. MV één ornament voorzien van een grote glaskraal om toch een beetje bling aan de jurk toe te voegen.
Aan de achterkant heeft de jurk een open rug waar het kant tot aan hals overheen valt. In het mudden zit een blinde rits waar het patroon van het kant op patroon doorloopt. De sleep komt uit één punt zodat het slanke silhouet aan de voorkant behouden wordt. Voor de avond is de sleep op te knopen met een knoopje zodat niet iedereen op de sleep gaat staan. Het was een Turkse bruiloft waar veel gedanst werd en de jurk heeft de bruiloft glansrijk doorstaan.
Met deze jurk heb ik meegedaan aan de vak-erkenning van 2021 en daarmee de vak-erkenning dames behaald.


Geborduurde avondjapon
Voor het EMTC 2024 in Sankt Gallen, Zwitserland kwamen Marjolein van der Heide en Bas van Loo op het idee om een samenwerking aan te gaan. Marjolein het borduurwerk en Bas het item om het borduurwerk heen. Het is een avondjurk geworden met een geborduurd lijfje. Bas had een rol ombré zijde uit een deadstockverkoop in de kast staan en dat is het uitgangspunt geworden. Ombré wil zeggen ‘kleurverloop’. De stof had een verloop in vier kleuren. Van zand naar oker naar olijf naar grijs. Op de rol prachtig maar uiteindelijk ervoor gekozen om het grijs er helemaal uit te laten. Dit is een koude kleur en dat stond niet mooi naast de warme kleuren van het geel in het totaalbeeld.
Het ontwikkelen van het borduurwerk was een boeiend en spannend proces.
Uitgangspunt waren de kleuren van de stof en het model van het korsetlijfje. Na een aantal kleuropties te hebben bekeken hebben we samen besloten dat het okergele het uitgangspunt zou worden voor het borduurwerk. Daar is Marjolein mee aan de slag gegaan.
Enkele delen zijn met de Lunévillenaald bewerkt en de vlakvullingen zijn met een kralennaald met verschillende steken gevuld.e kleuren bleken toch lastiger te matchen bij de stof dan vooraf voorzien en ook in het borduurpatroon zijn er nog wat aanpassingen gedaan. In eerste instantie waren de grote stenen aan de bovenkant toch te zwaar bij het andere borduurwerk. Wat van deze stenen vervangen door andere kralen en met de hand geborduurde delen. Dat was een uitdaging omdat de top al bijna in elkaar zat. Maar daardoor was het totaalplaatje wel wat meer in evenwicht wat betreft kleur en ontwerp.
Het borduurwerk zit op het korsetlijfje waar ook de baleinen in verwerkt zijn. Deze zorgt ervoor dat de jurk niet afzakt. Het borduurwerk verzwaart het geheel aan de bovenkant en dit moet wel goed blijven zitten. Over dit lijfje is de jurk gemouleerd en vastgezet.
Gaandeweg het proces besloten om het zichtbare gedeelte met borduurwerk toch te verkleinen zodat de jurk een verfijndere uitstraling kreeg. Zonde van al het werk maar soms is het voor het eindresultaat beter om iets aan te passen ten koste van het werk.
Nadat de jurk geshowd is hebben Marjolein en Bas moeten concluderen dat het borduurwerk wat zo dicht op elkaar zit, op afstand overgaat in één geheel. Volgende keer meer openheid aanbrengen in het werk als het voor de catwalk is en minder op het detail gaan zitten.
Het was een ontzettend leuke samenwerking!